1-تقسيم برنامه عملي و دروس تخصصي بخش بين هنرآموزان باتوجه به برنامه كلي هنرستان و كوشش جهت
بهبود برنامه هاي آموزشي.
2- كوشش و ايجاد روح تعاون و همكاري اسلامي و ايجاد جو تفاهم بين هنرآموزان و كاركنان بخش.
3-اتخاذ روشهاي اصلاحي با حفظ ارزشهاي والاي معلم و متعلم و توجه كامل به طرز عمل و رفتار هنرجويان بايكديگر و با
هنرآموزان در محيط كار و كارگاه كه آزادي عمل بيشتري وجود دارد.
4-تطبيق برنامه هاي تئوري و عملي با يكديگر به نحوي كه در اجراي برنامه هاي كار عملي و مطالب تدريس شده
دروس فني هماهنگي لازم وجود داشته باشد.
5-نظارت بر آماده نمودن ابزار و تجهيزات قبل از شروع كار به نحوي كه ابزار و وسايل مورد نظر در محل مناسب خودقرار داشته باشد.
6-نظارت بر حضور مرتب هنرآموزان در محل كار مربوط به خود به نحوي كه عمليات كارگاهي هنرجويان به طورمداوم تحت
نظر آنان انجام بگيرد.
7-كوشش در ايجاد نظم در محيط كارگاه و نظارت بر رعايت ساعات شروع و خاتمه دروس كارگاه و توجه كامل به رعايت
مسايل ديگر از قبيل پوشيدن لباس مناسب در كارگاه.
8-تشكيل جلسات مشورتي با كليه هنرآموزان بخش درباره بهبود وضع تدريس و كار عملي و رفع مشكلات موجود در امر آموزش.
9-جمع آوري نظرات هنرآموزان راجع به كتابهاي درسي و كارگاهي و وسايل كمك آموزشي و ارائه آن به رئيس هنرستان.
10-طرح و اجراي برنامه كار عملي به نحوي كه باتوجه به برنامه تفصيلي و حفظ كيفيت آموزشي كار، در نهايت ساختـه هاي
هنرجويان و خدمات آنان حتي الامكان به توليد واقعي مورد نياز جامعه منجر گردد و از اتلاف مواد اوليه جداً پرهيز شود.
11- نظارت بر مصرف مواد اوليه كارگاه و جلوگيري از اتلاف آن.
12-كوشش در جهت پيشبرد هدف آموزش فني و حرفه اي در تربيت توليد كننده از طريق تشويق هنرجويان به انجام كارهاي
توليدي و ساخت نمونه هاي واقعي توليد.
13- تمهيد مقدمات و نظارت بر انجام توليدات سري(در صورتي كه نياز به اينگونه توليدات باشد) باتوجه به ضعيف بودن جنبه
هاي آموزشي و يكنواختي در اين گونه فعاليتها حتي الامكان با شركت هنرجويان در روزهاي تعطيل وخارج از ساعات موظف.
14- كوشش در جهت برآوردن احتياجات ضروري آموزشي هنرستان به منظور خودكفايي از خريد ابزار و وسايل مورد نياز در
حد امكان و در اولويت قرار دادن اين احتياجات در برنامه هاي توليدي كارگاهها، زمانبندي صحيح گردش كار عملي
گروههاي مختلف كارگاهي هر كلاس باتوجه به برنامه تفصيلي به يك اندازه برخوردار شوند.
15- نظارت بر كيفيت كار هنرآموزان و ساير كاركنان بخش به نحوي كه كليه مراحل يادگيري و شكل پذيري مهارتها و جزئيات
كار عملي هنرجويان تحت كنترل مربي باشد.
16- شركت در برنامه ريزي و طراحي پروژه هاي كار عملي باتوجه به برنامه هاي تفصيلي سالهاي مختلف به نحوي كه در تنظيم
برنامه عملي كارگاه قطعات مربوط به كار در كلاسها و رشته هاي مختلف ساخته شده و نهايتاً به صورت محصول توليدي و مفيد ارائه گردد.
17- مراقبت مستمر و پيشگيريهاي لازم به منظور جلوگيري از بروز سوانح و خطرات ناشي از كار، رسيدگي به علل خرابي
دستگاهها در بخش و شناسايي افرادي كه در اين مورد سهل انگاري نموده اند و كوشش در جهت ترميم وسايل و ماشين
آلات معيوب و مستعمل.
18- همكاري و نظارت بر امور مربوط به نصب حفاظ براي ماشين آلات.
19- كنترلهاي لازم در مورد نصب دستور كار و تابلوهاي هشداردهنده براي ماشين آلات.
20- نظارت بر استفاده حتمي از وسايل ايمني و حفاظتي در كارگاهها مانند كلاه، عينك، دستكش، پيش بند و ... درموارد ضروري